Blog Layout

Succesvolle lancering nieuwe norm en keurmerk tegen vervalsing diploma’s.

mrt. 13, 2024

Twee partijen gecertificeerd voor Diploma Check.

Diploma Check, een norm voor het controleren van de juiste diploma’s is begin dit jaar gelanceerd. Inmiddels zijn twee partijen gecertificeerd voor Diploma Check.


Om goede kwaliteit van werk te borgen worden diploma’s steeds belangrijker. Vooral bemiddelaars van zzp-ers, uitzendbureaus en detacheerders willen bewezen goede kandidaten leveren. Zij hebben immers te maken hebben met een diversiteit aan kandidaten, met name sectoren als de zorg, IT en beveiliging. Sectoren die werken met veel ambulant personeel hebben te kampen met het risico dat niet gediplomeerd persoon werkt, met alle gevolgen van dien.


De recent ontwikkelde norm Diploma Check, belooft de geldigheid van diploma’s te waarborgen. Dit doet zij door de daarbij behorende procedures te controleren en verbeteren om vervalsingen op te sporen en uit te sluiten.

Deze norm is ontwikkeld door Stichting Kwaliteitscheck en heeft als doel om de kwaliteit en betrouwbaarheid van diploma’s en de match met de vraag van kwalitatief personeel te verifiëren. Wat van cruciaal belang is voor bedrijven die afhankelijk zijn van gekwalificeerde arbeidskrachten.


Voor ondernemingen die werken met een bemiddelaar met het diploma-check certificaat geeft het de zekerheid dat mensen met de juiste diploma’s en bekwaamheden decentraal mogen worden afgeroepen. Een zorg minder voor de mensen in vaste dienst.


Het initiatief achter het keurmerk komt voort uit de groeiende complexiteit van het onderwijslandschap. Maar ook de toename van diverse soorten diploma’s en certificaten. Met de opkomst van sectorgerichte diploma’s en andere vormen van erkenning, gecombineerd met het inzetten van uitzendkrachten en zzp-ers wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om de echtheid van diploma’s te controleren. Een up to date proces en een jaarlijkse controle daarop helpt waarborging.


Het is niet alleen de complexiteit van diploma’s die een uitdaging vormt. Ook de potentiële schade die kan ontstaan door vervalsingen. Onterechte aannames over de aanwezigheid van bepaalde kennis en vaardigheden kunnen leiden tot ernstige consequenties voor bedrijven en hun samenwerkingspartners.


De introductie van Diploma Check biedt een welkome oplossing voor deze problemen. Door middel van gestandaardiseerde procedures en externe bronnen kan de geldigheid van diploma’s worden vastgesteld.


Hierdoor kunnen zowel bemiddelaars als hun klanten vertrouwen op een professioneel proces binnen de partijen met betrekking tot de authenticiteit van de verstrekte documenten.


Eerste bedrijven gecertificeerd

Inmiddels zijn de eerste twee partijen gecertificeerd voor Diploma Check; NuZorg Uitzenden & Detacheren en Biemond & Hoekman. Beide partijen zijn actief in het bemiddelen van ZZP-ers en uitzenden van professionals in de zorg.


“Een fraude vrije zorgsector kan alleen samen. Dankzij diploma-check laten we zien dat onze procedures op orde zijn”. Zegt Youssra Ghribi, eigenaar en directeur bij NuZorg Uitzenden en Detacheren uit Roosendaal. 


Daarnaast geeft Youssra aan dat diplomafraude een groeiend probleem is in de zorg; “Vooral sinds de uitbraak van de pandemie is het aantal vervalste diploma’s sterk toegenomen. Op sociale media worden allerlei nepdiploma’s te koop aangeboden, variërend van verpleegkundige tot begeleider. De overheid treedt weliswaar op tegen fraude, maar een gecoördineerde landelijke aanpak ontbreekt. Daarom wilden wij als eersten meewerken aan een belangrijke norm als Diploma Check, zo heeft deze sector een betere manier om het kaf van het koren scheiden en lopen ze een stuk minder risico”


Vergewisplicht uitbesteed

De firma Biemond & Hoekman uit Nunspeet is ook gecertificeerd. Met name de mogelijkheid voor haar zorgklanten om te voldoen aan de vergewisplicht met een goed doordachte norm met certificering maken dat haar klanten een win-win situatie ervaren.

Als bemiddelaar hebben zij de processen zo vastgesteld dat zij navraag doen bij eerdere werkgevers. Ze bekijken het BIG-register, doen navraag bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en vragen een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan de medewerker. En daarnaast doen ze ook een gedegen in proces vastgelegde controle op diploma’s. 

“Onze processen waren al op orde, alleen het juiste keurmerk hiervoor ontbrak nog. Met het Keurmerk Diploma check heb ik die gevonden!” Aldus Erik Biemond.


Mijlpaal

Er zijn verschillende andere initiatieven. Waaronder de mogelijkheid voor ZZP-ers om zichzelf te laten certificeren en systemen om diploma’s te controleren via DUO. Echter waarborgen geen van deze initiatieven het controle proces van de verantwoordelijken in de keten. De ontwikkelde norm is daarmee uniek in de strijd tegen diploma fraude.

“De certificering van deze bedrijven is een mijlpaal in onze missie om vertrouwen en transparantie te brengen in de controle van diploma’s. We zijn verheugd om te zien dat organisaties onze norm omarmen. En we zijn blij dat ze zich inzetten voor het waarborgen van de geldigheid van diploma’s binnen hun processen”. Aldus Dewy Mulder, directeur en bestuurder van Stichting Kwaliteitscheck.

Norm kader

De norm van het Diploma Check keurmerk is zo ontwikkeld dat ook diploma’s die ouder zijn, of extra certificaten, gecontroleerd worden en de verantwoordelijkheid bij de bemiddelaar of de opdrachtgever geaudit wordt. Het behelst het complete proces van onboarding inclusief de verantwoordelijkheden van een ZZP-er. En het combineert alle wettelijke verplichtingen met alle tools om diploma fraude op te sporen.


“Een ZZP keurmerk heeft tot op heden niet gewerkt, juist omdat het degelijk controleren nou eenmaal de nodige tijd met zich meebrengt. De kosten hiervan zijn niet te overzien voor één ZZP-er. Door een audit uit te voeren bij een bemiddelaar of opdrachtgever, borg je het volledige proces en verdeel je de kosten.” Geeft Dewy aan.

Het normenkader is kosteloos op te vragen via de website www.diploma-check.nl .

Roadshow

In de aankomende periode zal stichting kwaliteitscheck op meerdere locaties een informatie sessie organiseren, mocht u interesse hebben, dan kunt u zich aanmelden via www.diploma-check.nl


Mocht u meer informatie willen? Neem contact met ons op.

Bekijk wie er reeds in het register staat via het publieke register.


door Dewy Mulder 19 apr., 2024
Impact van vervalste diploma's.
Handleidingen Blik op Werk Arbeid en Inburgeren / Inburgering
23 feb., 2023
Per 1 april 2023 werkt Blik op Werk met twee aparte Handleidingen per keurmerk: keurmerk Arbeid en keurmerk Inburgeren.
01 feb., 2023
Machiel Goudswaard geeft het stokje door aan Dewy Mulder.
23 sep., 2022
Afgelopen maandag, onder leiding van Marijke Kamp en Ieke Kater, een mooie teammiddag paardencoaching gehad! Bijzonder hoe het paard per persoon anders interacteerde. We waren allemaal even in het moment alleen met het paard en elkaar bezig. Leuk om met de borrel terug te horen wat ieder persoonlijk eruit heeft gehaald. Een mooie ervaring!
05 apr., 2022
Uw opdrachtgever vraagt om het Blik op Werk Keurmerk of u wilt uit eigen beweging werken aan de kwaliteit van uw dienstverlening. Het Blik op Werk Keurmerk verschaft inzicht in de kwaliteit van uw dienstverlening. Het behalen van het Keurmerk is niet makkelijk, alleen de handleiding heeft al meer dan 100 bladzijden. Graag helpen wij u op weg. Hieronder 5 stappen tot het behalen van het Blik op Werk keurmerk: 1. Behalen doelstellingen + goede registratie uitvoering Uw opdrachtgevers stellen vaak doelen voor het succesvol afronden van re-integratietrajecten. Het Blik op Werk Keurmerk toetst of de afgesproken doelstelling behaald is. Tijdens audits toetsen onze auditoren of de prestaties toereikend zijn ten opzichte van deze doelstelling. U dient de resultaten aantoonbaar te maken aan de hand van registraties zoals eindrapporten, evaluatieverslagen of betalingen. Het UWV stuurt meestal een brief ter bevestiging. Hou dit per traject goed bij. Daarnaast kijkt het Blik op Werk Keurmerk naar de inspanningsverplichting. Indien met de opdrachtgever geen concreet resultaat is afgesproken moet u een inspanningsverplichting leveren en aantoonbaar maken. Dit kan aan de hand van uw cliëntvolgsysteem, rapportages of vastlegging van overleggen of gesprekken. 2. Aanmelden voor het cliënten onderzoek Het Blik op Werk Keurmerk vereist dat u ook een beeld over de tevredenheid van cliënten en opdrachtgevers verzamelt. U moet dit dus goed registreren zodat u de gegevens goed kunt aanleveren bij de uitvoerder van het cliëntenonderzoek: Panteia. De auditor kijkt of alle personen die een uitnodiging hadden moeten hebben, deze ook daadwerkelijk hebben ontvangen. U heeft de inspanningsverplichting om opdrachtgevers en cliënten uit te nodigen. Op de respons heeft u minder invloed, wel kunt u bij opdrachtgevers en cliënten het tevredenheidsonderzoek aankondigen en vragen dit in te vullen. 3. Documenten voor de algemene indicatoren Het Blik op Werk Keurmerk kent aan de ene kant de blik op de uitgevoerde trajecten en aan de andere kant een aantal beleidsmatige normeisen. U moet onder andere zorgen voor een Privacy- en een Klachtenreglement. Uiteraard moet dit niet alleen een document zijn maar ook geïmplementeerd in het proces en bekend zijn bij medewerkers. 4. Aanleveren trajecten Indien uw meetperiode afgelopen is moet u uw uitgevoerde trajecten aanleveren via een online omgeving van Blik op Werk (de resultatenaudit). U wordt hierover door Blik op Werk geïnformeerd. De resultatenaudit is voor onze auditor de basis om de audit uit te voeren. 5. Plannen audit Indien het einde van de meetperiode in zicht komt kunt u contact met ons opnemen om de audit te plannen. U kunt dit doen via deze link. Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen met ons via dewy.mulder @stichtingkwaliteitscheck.nl / 038-4209600
28 mrt., 2022
Gistermiddag met het team van auditoren een harmonisatieoverleg gecombineerd met de Jeu de boules bar in Utrecht.
22 dec., 2021
2021 was het oprichtingsjaar van Stichting Kwaliteitscheck. We hebben het jaar 2021 samengevat in een infographic. Wat een mooi 1ste jaar!
08 apr., 2021
Victor Jammers is de voorzitter van de Raad van Toezicht Stichting Kwaliteitscheck is verheugd met de komst van Victor Jammers als voorzitter van de Raad van Toezicht. Victor's belangstelling voor wat nu de 'inclusieve arbeidsmarkt’ heet, dateert al van lang geleden omdat zijn vader werkzaam was in het sociaal maatschappelijk domein. Victor heeft een achtergrond met aandacht voor kwetsbaren in de samenleving. Hij is lang hoofd geweest van de afdeling Preventie- en Slachtofferbeleid bij het Ministerie van Justitie en was daarna 10 jaar lang werkzaam bij Slachtofferhulp Nederland. Momenteel geeft hij leiding aan het beleidsteam de Covid-19 Programma Organisatie bij GGD GHOR Nederland. Wat is de rol van de Raad van Toezicht? Een Raad van Toezicht (RvT) heeft drie belangrijke functies. Op de eerste plaats houden de leden toezicht op het bestuur en op de tweede plaats fungeert de raad als een adviesorgaan voor datzelfde bestuur. De derde functie is het aanstellen van de Raad van Bestuur. Om goed te kunnen adviseren zitten er altijd mensen vanuit verschillende achtergronden in een RvT. Mensen met juridische kennis, financiële expertise en inhoudelijke kennis. Bij de Stichting Kwaliteitscheck zitten er natuurlijk mensen in met deskundigheid op het gebied van het sociaal maatschappelijk domein, auditing en de inclusieve arbeidsmarkt. Leden van de RvT zijn onbezoldigd, ze krijgen een beperkte onkostenvergoeding voor hun werkzaamheden. Ze komen periodiek bij elkaar, samen met de directeur van Stichting Kwaliteitscheck.
08 apr., 2021
Van harte welkom op de website van Stichting Kwaliteitscheck! Sinds de oprichting van de stichting, begin januari 2021, is er hard gewerkt aan een website. De website staat nu live! Op onze website kunt u meer informatie vinden over wie wij zijn en wat wij doen! Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over hoe wij uw dienstverlening kunnen verbeteren. We kijken ernaar uit u te ontmoeten!
Meer posts
Share by: