Onze ervaring

Wij beschikken over auditoren met een ruime ervaring op het gebied van auditing. Onze auditoren hebben ervaring met het uitvoeren van audits in verschillende sectoren. Zij zijn actief (geweest) in de re-integratie branche, kwaliteitsborging van inburgering, toetsing van een gedragscode in de letselschadebranche, uitvoeren van du diligence audits voor overnames, zorg sector, flexibele arbeidsmarkt keurmerken etc.

Om meer beeld te geven over de audits bij klanten van Blik op Werk leest u hier meer informatie.

Blik op Werk Audits; een uitleg

Onze auditoren voeren voor Stichting Kwaliteitscheck audits uit bij klanten van Blik op Werk. Die dienstverleners moeten voldoen aan keurmerknormen.

Hoe zien auditwerkzaamheden er uit? Wat leer je van dit soort audits gaande de weg?

Met dit artikel willen we meer uitleg en inzicht geven in het wel en wee van het audit werk.

Inleiding

Stichting Kwaliteitscheck is een onafhankelijke audit organisatie, inspecterende en certificerende instelling en werkt samen met normhouders en keurhouders zoals Blik op Werk. Blik op Werk is ontstaan vanuit de wens van de overheid om de kwaliteit van de dienstverlening die bijdraagt aan duurzame arbeidsparticipatie en inburgering te reguleren. Met het Keurmerk wil Blik op Werk een duurzame bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van de markten (dienstverlening rondom duurzame arbeidsparticipatie en taalscholen ter bevordering van de inburgering). Het Keurmerk maakt de markten transparant en borgt de kwaliteit van de werkzaamheden. Auditorganisaties zoals Stichting Kwaliteitscheck toetsen onafhankelijk de kwaliteit van de dienstverleners. Deze samenwerking zorgt voor kwalitatief de beste en meest onafhankelijke kwaliteitstoetsing.

Welke type audits doe een auditor vanuit Stichting Kwaliteitscheck?

We voeren bij keurmerkhouders van Blik op Werk keurmerkaudits uit op het gebied van arbeid en en op het gebied van inburgering. Ook voeren we audits uit op processen als diploma controles (DiplomaCheck). Verder voeren we ook diverse pre-audits uit, helpen we met het ontwikkelen van normen. Dat houdt in dat we elk jaar bij de organisaties die het keurmerk hebben langsgaan. Daarbij constateert een auditor of de dienstverlener nog wel voldoet aan de gestelde keurmerknormen.

Wat is het verschil tussen een keurmerkaudit en een witness audit?

Het verschil tussen een gewone keurmerkaudit en een witness audit is dat tijdens een witness audit niet gefocussed wordt op de organisatie, maar op de auditor. Een vertegenwoordiger van een normhouder gaat dan letterlijk mee met een auditor van een andere auditorganisatie. Hierbij wordt er  gekeken of alle normelementen aan de orde komen en worden de auditvaardigheden beoordeeld. Daarnaast wordt niet alleen de auditor wordt getoetst, maar het is een witness audit ook een moment om opnieuw de norm te toetsen in de praktijk. Op die manier zorgt men ervoor dat het een keurmerk meegroeit met het veranderend maatschappelijk speelveld.”

Wat vinden wij zo leuk aan het auditen?

“Als auditor ben je niet de hele week binnen op kantoor. Je kan ook lekker buiten de deur werken en dat geeft een enorm gevoel van vrijheid. Daarnaast is het leuk om een kijkje in de keuken te krijgen van andere organisaties. De organisaties waar we audits uitvoeren zijn vaak zzp’ers of kleine organisaties, maar ook grote en zelfs internationale bedrijven zien wij van binnen. We zien dus veel mensen die ook echt met cliënten werken en dat geeft energie.”

Stichting Kwaliteitscheck leid ook op om audits uit te voeren. Wat is het belangrijkste dat een auditor geleerd heeft tijdens de opleiding?

De beste tip die we terug krijgen, is dat het handig is om een vast en goed verhaal te hebben als introductie. Vóór de opleiding worstellen veel auditoren daar heel erg mee als ze bij een organisatie zijn voor een audit. De manier van auditen is ook iets dat je leert. Meedenken met de organisatie, zonder dat dit ten koste gaat van de norm, dat is eigenlijk de kunst.

Hoe draagt het auditen bij aan je persoonlijke ontwikkeling?

Het auditen geeft een breder perspectief. Het kijkje in de keuken van de organisaties en het contact met mensen in het veld. Dat geeft een duidelijk inzicht in waar we het allemaal voor doen. Iedereen recht op de Nederlandse taal en een mooie arbeidstoekomst. Daarnaast leer je voor jezelf uitermate goed te plannen en secuurder  te leren werken. Omdat je direct voor externe klanten werkt wil je voldoen aan hun verwachtingen.

Wil je meer weten over de auditoren, klik dan hier